Baggrunden for minstudieplan.dk
DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø) har udviklet minstudieplan.dk på baggrund af en bred politisk aftale, som har til formål at forbedre indsatsen for elever og studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser. Den digitale platform er udviklet med inddragelse af interessenter fra handicaporganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner.
Grundlæggende er minstudieplan.dk et planlægningsværktøj, som den studerende kan bruge til at skabe overblik og sammenhæng i forbindelse med planlægningen af sit uddannelsesforløb. Derudover skal minstudieplan.dk også understøtte samarbejdet mellem den studerende og vejleder.
Den politiske aftaletekst
Den 10. maj 2021 indgik regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier en politisk aftale om en samlet indsats for elever og studerende med fysiske og psykiske handicap på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Den politiske aftale består af syv initiativer, hvoraf minstudieplan.dk udspringer af initiativ 6 ”Forsøg med helhedsorienterede studieplaner på de videregående uddannelser”.
Formålet med initiativ 6 er at igangsætte et forsøg med helhedsorienterede studieplaner på de videregående uddannelser. Herunder står der i aftaleteksten, at der skal udvikles et planlægningsværktøj, som skal understøtte, at studerende med funktionsnedsættelser i højere grad oplever et sammenhængende uddannelsesforløb.
I aftaleteksten står det også, at de videregående uddannelsesinstitutioner skal kunne benytte planlægningsværktøjet sammen med den enkelte studerende til at planlægge det fulde uddannelsesforløb – særligt i forhold til behovet for dispensationer og anden støtte. Dertil skal de helhedsorienterede studieplaner udarbejdes med respekt for gældende regler for specialpædagogisk støtte (SPS) og SU.
Initiativ 6 igangsættes som en forsøgsordning. Initiativet beror dog ikke kun på udvikling af et planlægningsværktøj, men beror ligeledes på støtte til implementering samt evaluering af planlægningsværktøjet.
Om DCUM
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er et uafhængigt, statsligt videnscenter, der arbejder for at sikre gode undervisningsmiljøer på alle uddannelsessteder og gode børnemiljøer i alle dagtilbud.
Centret producerer, bearbejder og formidler forskning og undersøgelsesresultater, så relevant viden fører til handling og udvikling, der styrker børns, elevers og studerendes trivsel og læring i praksis.
Læs mere om DCUM på www.dcum.dk
Generelle love på området
-
FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap skal sikre, at personer med funktionsnedsættelser fuldt ud kan nyde samme menneskerettigheder og frihedsrettigheder som andre. Danmark har været omfattet af handicapkonventionen siden august 2009.
I forhold til uddannelse beskriver handicapkonvention i artikel 24, at:
- personer med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser ikke må udelukkes fra det almindelige uddannelsessystem
- der foretages rimelig tilpasning ud fra den enkeltes behov
- personer med funktionsnedsættelser får den nødvendige støtte i det almindelige uddannelsessystem til at lette deres effektive uddannelse
- der ydes effektive individuelle støtteforanstaltninger i omgivelserne, som giver størst akademisk og social udvikling i overensstemmelse med målet om fuld inkludering.
-
Forskelsbehandlingsloven forbyder direkte og indirekte forskelsbehandling.
Det fremgår af forskelsbehandlingsloven §3, stk. 2, at forbuddet mod forskelsbehandling omfatter enhver, der driver uddannelsesvirksomhed. Det betyder, at forbuddet også omfatter universiteter og dets studerende. Dette inkluderer også uddannelsesinstitutionerne på det erhvervsrettede-, maritime og kunstneriske område. Det betyder, at videregående uddannelsesinstitutioner er forpligtet til at foretage rimelige og individuelle tilpasninger for studerende med funktionsnedsættelser for at sikre lige adgang til uddannelse.
-
Studerende med funktionsnedsættelser har ret til individuel tilpasning i rimeligt omfang, jævnfør bl.a. FN’s Handicapkonvention, Forskelsbehandlingsloven og SPS-bekendtgørelsen.
Fra det øjeblik den studerende oplyser sin uddannelsesinstitution om sin funktionsnedsættelse, har uddannelsesinstitutionen pligt til løbende at undersøge, om der er behov for individuel tilpasning og kompensation for at ligestille den studerendes muligheder med andre studerendes muligheder for at tage en videregående uddannelse.
Studerende med en funktionsnedsættelse kan godt have ret til flere former for individuel tilpasning, f.eks. specialpædagogisk støtte (SPS), dispensationer eller særlige prøvevilkår.
Afgørelserne om individuel tilpasning træffes altid på baggrund af en konkret ansøgning og vurdering af den studerendes omstændigheder, uddannelsens rammer og den vedlagte dokumentation.