Søg efter forskellige funktionsnedsættelser
Få indblik i udfordringer og behov, som studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser kan møde i forskellige studierelaterede kontekster.
Ofte stillede spørgsmål
-
Du kan bruge søgefunktionen til at få indblik i, hvad studerende med bestemte funktionsnedsættelser generelt kan opleve af udfordringer og behov i forskellige studierelaterede kontekster. Måske du kan genkende dig selv i dele af beskrivelserne, måske kan du ikke.
Hvis du har svært ved at sætte ord på de udfordringer og behov, du møder som følge af din funktionsnedsættelse, kan du lade dig inspirere af beskrivelserne til samtaler med undervisere, vejledere og medstuderende på dit uddannelsessted.
-
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har udarbejdet beskrivelserne. De er blevet kvalificeret af relevante handicaporganisationer og patientforeninger, der hver især besidder stor viden om de enkelte funktionsnedsættelser. Nogle beskrivelser er kvalificeret af eksterne psykologer, der er specialiserede inden for området.
-
Funktionsnedsættelserne er bl.a. udvalgt på baggrund af data over de hyppigst forekommende funktionsnedsættelser hos studerende på videregående uddannelser, som modtager specialpædagogisk støtte (SPS).
Derudover er der taget hensyn til, hvilke funktionsnedsættelser vejledere og undervisere på uddannelsesinstitutionerne har efterspurgt mere viden om.
-
På minstudieplan.dk finder du beskrivelser af nogle udvalgte funktionsnedsættelser. Derfor kan der være funktionsnedsættelser, du ikke kan finde i denne oversigt, men som alligevel kan påvirke dig på din uddannelse.
Hvis du ikke kan finde relevant information om din funktionsnedsættelse, kan du henvende dig i studievejledningen på din uddannelse eller hos en forening, som beskæftiger sig med netop din funktionsnedsættelse.
-
En funktionsnedsættelse dækker over et tab eller nedsættelse af en fysisk eller mental funktion. En funktionsnedsættelse kan være midlertidig eller permanent.
Ifølge FN’s Handicapkonvention opstår et handicap i samspillet mellem en persons funktionsnedsættelse og barrierer i omgivelserne. Det betyder, at omgivelserne er afgørende for, hvornår og hvordan en given funktionsnedsættelse kan medføre et handicap.
-
Som studerende med en funktionsnedsættelse har du ret til individuel tilpasning i rimeligt omfang, jævnfør bl.a. FN’s Handicapkonvention, Forskelsbehandlingsloven og SPS-bekendtgørelsen.
Fra det øjeblik du oplyser din uddannelsesinstitution om din funktionsnedsættelse, har de pligt til løbende at undersøge, om der er behov for individuel tilpasning og kompensation for at ligestille dine muligheder med andre studerendes muligheder for at tage en videregående uddannelse.
Som studerende kan du godt have ret til flere former for individuel tilpasning på din uddannelse, f.eks. specialpædagogisk støtte (SPS) eller særlige prøvevilkår, hvilket f.eks. kan være justering af tid, sted eller længde ved eksamen.
Vær opmærksom på, at din uddannelsesinstitution i hvert enkelt tilfælde skal træffe en konkret vurdering om individuel tilpasning ud fra uddannelsens rammer, den studerendes konkrete omstændigheder og den vedlagte dokumentation.
Du er ikke sikret f.eks. SPS eller særlige prøvevilkår, selvom du har en funktionsnedsættelse.